Verhaal Flevofood

‘Flevoland is dé groentetuin van Europa. We hebben een enorm divers aanbod: meer dan 1.000 producten. Van blauwe bes en kiwi-bessen tot sojabonen, augurken, biologische peterselie en quinoa. Naast de bekende uien, aardappelen en worteltjes. Elk seizoen kunnen we er in onze provincie gezond en gevarieerd van eten.’ 

Bauke van der Veen is bestuurslid van Flevofood, de netwerkvereniging van Flevolandse voedselbedrijven. Lokaal voedsel produceren en consumeren is wat Flevofood nastreeft.

Polderpionier - in eerlijk voedsel

Mannen laden fruitkistjes uit in Flevoland

Mannen laden fruitkistjes uit in Flevoland

© Feenstra Fotografie
Pakket met producten van Flevofood

Pakket met producten van Flevofood

© Feenstra Fotografie

Eerlijk voedsel door de beste boeren

Zelf noemt Bauke zich aanjager van de korte keten. Flevofood gedijt, binnen een paar jaar al, heel goed in de provincie. Flevoland biedt ondernemers dan ook alle ruimte om idealen na te jagen. ‘Ik moet van mezelf. Ik geloof namelijk in eerlijk voedsel.’

‘De eerste bewoners van Flevoland waren de beste boeren van Nederland. Zij kwamen als pionier naar de polder om het voedselvraagstuk op te lossen. We wilden geen honger meer in Nederland. Dat is gelukt. Nu gaan we een stap verder. Hoe maken we het voedselvraagstuk duurzaam? We exporteren maar liefst 80% wereldwijd!’

Regionale voedselketen
 

‘In 2017 droomden we met een club over het duurzaam veranderen van ons voedselsysteem. Minder export, minder kilometers, meer lokaal, meer seizoensgericht en eerlijk geprijsd. Nu heeft de supermarkt het nog voor het zeggen: 95% doet er zijn boodschappen. Flevofood wil er een krachtige, regionale voedselketen naast zetten. Een keten van boer tot retailer waar je lokaal, seizoensgebonden voedsel kunt kopen tegen eerlijke, liefst concurrerende prijzen.’

VPRO vs RTL-publiek
 

Inmiddels heeft Flevofood een flink aantal partners en leden. Samen stimuleren zij de productie en consumptie van lokaal voedsel. Zo realiseren zij een positieve invloed op de regionale voedseleconomie, het milieu en de relatie tussen producent, afnemer en consument. ‘We moeten nu van de early adapters naar de early majority en late majority. Van VPRO naar RTL4 publiek. Die eerste doelgroep vindt het fantastisch en niet erg als we een keer niet leveren. Maar de meerderheid wil gewoon ‘vandaag besteld, morgen in huis’.’

Wereldse gerechten - met lokale ingredienten

Een boer tussen koeien in een weiland in Flevoland

Een boer tussen koeien in een weiland in Flevoland

© InFlevoland
© InFlevoland

Poldertortilla

Recente initiatieven maken Flevofood steeds meer zicht- en herkenbaar. De Flevour Box bijvoorbeeld: een box vol producten uit de Provincie Flevoland waarmee je de Smaak van Flevoland in huis haalt. ‘De smaak van Flevoland? Dat zijn wereldse gerechten met lokale ingrediënten. Ken je de poldertortilla? Klinkt Spaans, maar is gewoon gemaakt van uien, aardappelen en eieren uit de polder.’

Uniek qua diversiteit
 

‘Flevoland is uniek qua diversiteit op voedselgebied. En we zijn hier gewend om gewoon aan te pakken. Ik denk dat de wereld een stukje beter wordt door onze aanpak. Als early adapter sta ik graag vooraan. In die zin ben ik ook een pionier en heb ik een groot hart voor het aanjagen van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ons voedselvraagstuk.’