Verhaal visser Hendrik

Ondernemer, omdenker, innovator, wereldverbeteraar of gewoon visser? Hendrik Kramer (33) bouwde afgelopen jaren één van de meest moderne, elektrisch aangedreven viskotters ter wereld. ‘Vaak zeggen anderen dat van mij. Als visser moet je het vandaag de dag eigenlijk allemaal zijn. Ik noem mezelf gewoon een visser’.

Mogelijkheden voor - Duurzame visserij

Een varend schip op Urk in Flevoland

Een varend schip op Urk in Flevoland

© InFlevoland
Een visser op een schip van Urk in Flevoland

Een visser op een schip van Urk in Flevoland

© InFlevoland

Nog een slag te slaan

‘Toen ik van school kwam heb ik een tijdje gevaren, omzwervingen gemaakt in de offshore en vooral veel om me heen gekeken. Ik zag allerlei duurzaamheidstrends, zoals windmolens op zee en dacht: als dit duurzaam is, dan kunnen we in de visserij nog een slag slaan.’

Transitie van de Kotter-visserij
 

‘Mijn vader zag het vissen niet meer zitten destijds. Stijgende dieselprijzen, dalende visprijzen en minder vangst. De omstandigheden waren verre van ideaal. Er was een verandering van denken nodig. Samen met de familie Romkes ben ik toen in de markt van duurzame visserij gestapt. We hadden de transitie van de Kotter-visserij voor ogen’.

Verandering van denken - Duurzame kotter

Een bedieningspaneel op een schip in Flevoland

Een bedieningspaneel op een schip in Flevoland

© InFlevoland
Het dek van schip Metanoia Urk in Flevoland

Het dek van schip Metanoia Urk in Flevoland

© InFlevoland

Metanoia

Om de verandering in gang te zetten richtten de families Stichting Masterplan Duurzame Visserij op. Na de MDV1 ligt er nu een 2e elektrisch aangedreven viskotter, de MDV2. Officieel heet het schip ‘Metanoia’ wat verandering van denken betekent. Het schip is nog duurzamer dan de MDV1. De Metanoia bespaart 80 procent brandstof vergeleken met traditionele viskotters. Een dieselgenerator wekt de stroom op. Zo daalt het brandstofverbuik van 4 liter per kilo vis, naar een halve liter per kilo vis.

Eerlijk eten vangen
 

‘Mijn missie? Met zo’n klein mogelijk footprint eerlijk eten vangen. Vooral over het visje ben ik enthousiast. Niet gekweekt, maar vrij rondzwemmend en weer redelijk op stand. Ik merk dat er waardering komt voor duurzame visserij. Net als voor duurzame Flevolandse boeren.’

Voedselzekerheid
 

‘Ja, het is typerend voor de pioniersgeest in Flevoland. Met Urk voorop! Pionieren zit in ons bloed. We hebben wel hulp gekregen bij het bedenken en ontwikkelen van het schip. Uit Europa, van de provincie Flevoland en de Gemeente Urk. Visserij is een topsector en zorgt voor voedselzekerheid. Visser is weer een belangrijk beroep.’

Allemaal een stapje terug


‘Veel van de goede voedselproducten die we in Flevoland rijk zijn, gaan per vliegtuig met 800 km per uur de grens over. Ik maak me er sterk voor dat te veranderen. Als we allemaal een stapje terug doen wordt het relaxter en beter te behappen. Goed en eerlijk eten waarderen we gelukkig steeds meer.’

Modulair schip - met toekomstvisie

Een visser leunend op een schip in Flevoland

Een visser leunend op een schip in Flevoland

© InFlevoland
Een elektriciteitskast van een schip in Flevoland

Een elektriciteitskast van een schip in Flevoland

© InFlevoland

Modulair

‘We hebben het schip met het oog op de toekomst gebouwd. Het is modulair opgezet. De generator die stroom opwekt kunnen we straks makkelijk vervangen voor een efficiëntere. Voor een gasgenerator of ééntje op waterstof. En in de toekomst misschien wel voor een batterij als die sterk genoeg is.’